juoksu

Monille juoksua harrastaville marras-joulukuu on haasteellista aikaa ylläpitää omaa juoksumotivaatiota. Säät kylmenevät, ulkona on pimeää ja juoksualustana saattaa olla kaikkea mahdollista lumesta jäähän ja loskaan. Kevät ja paljas asfaltti tuntuvat kaukaisilta ja treenien väliin jättäminen houkuttelee. Mitä jos tänä vuonna kuitenkin ylläpitäisi juoksua mukana treeneissä läpi talven? Tässä muutamia vinkkejä motivaation ylläpitämiseen!

Juoksumotivaation ylläpitäminen voi toisinaan olla hankalaa. Me haluamme kannustaa sinua juoksemaan ja pitämään huolta kunnostasi läpi vuoden. Tässä 7 vinkkiä motivaation ylläpitoon kenelle tahansa juoksua harrastavalle tai juoksua aloittelevalle!

Tervetuloa kisaviikolle juoksijat! Joko jännittää? Hyvä! Niin meitäkin, mutta positiivisella tavalla. Vatsassa alkaa lennellä perhosia ja kulissien takana viime hetken järjestelyt käyvät kuumina. Tässä hieman vinkkejä puolimaratonviikolle, jotta valmistautumisesi kohti lauantain Helsinki City Runia sujuisi mahdollisimman mukavasti. 

Viikolla 17 juoksijat saavat sähköpostiinsa tiedon lähtöryhmästä ja omasta numerostaan. Jännitys alkaa nousta!

Viikolla 18, vapun jälkeen, juoksijoille tulee ohjeita tapahtumapäivän osalta sähköpostiin. Jännitys tiivistyy ja kulisseissa käy kuhina, kun Suomen suurinta juoksutapahtumaa valmistellaan. 

Mikäli ilmoittauduit jo Helsinki City Run -puolimaratonille tai SUL:n muuhun juoksutapahtumaan ja asut pääkaupunkiseudun läheisyydessä, pääset treenaamaan huippuporukassa ilmaiseksi. Ennen Sportyfeel Helsinki City Runia, jäljellä on vielä kolme ilmaista yhteistreeniä. Treenit jatkuvat myös HCR:n jälkeen.

Ennen HCR:ia olevat treenit 

29-vuotias helsinkiläinen Tanja Kröger on harrastanut juoksua pikkutytöstä asti. Kipinä pidemmille juoksumatkoille syntyi vuonna 2011 Forssassa juostun puolimaratonin jälkeen. Tavoitteellisempi juoksuharjoittelu vei mennessään ja itsensä ylittämisestä puolimaratoneilla tuli rakas harrastus. Vuonna 2014 Tanja halusi haastaa itseään vielä lisää ja juoksi ensimmäisen kokonaisen maratoninsa. Tähän mennessä puolimaratoneja on kertynyt kymmenen kappaletta ja maratoneja viisi.

Lenkillä pitäisi käydä, mutta into ei aina riitä. Mistä saisi lisää motivaatiota säännölliseen juoksuharrastukseen? 

Ota itsellesi kilpailutavoite
Kuukauden päässä odottava startti kannustaa lenkille. Kilpailun lisäksi tavoite voi olla vaikkapa
15 lenkkiä ja 5 kuntosalia seuraavan kuukauden aikana.

Pidä harjoituspäiväkirjaa
Lenkkien kirjaaminen ylös muistiin palkitsee. Tehtyjen harjoitusten muistelu antaa tyytyväisyyttä ja voit oppia ja saada motivaatiota aikaisemmista onnistumisista.

Sosiaalinen juoksija

Pia Lampolan juoksuharrastus alkoi kolmisen vuotta sitten, kun juoksua harrastavat kollegat innostivat hänet lajin pariin. Syntyi työkavereiden muodostama juoksuporukka, joka juoksee yhdessä viikottain, perjantai-iltapäivisin. Juoksuporukan innoittamana Pia ilmoittautui vuonna 2015 ensimmäiselle puolimaratonilleen, joka oli Helsinki City Run. Pia oli mukana HCR:llä myös vuonna 2016 ja nyt tavoite on jälleen asetettu toukokuun puoliväliin.  

38-vuotias kahden lapsen äiti Taru Valovirta aloitti juoksuharrastuksen jo lapsena, jolloin lajina oli yleisurheilu ja etenkin pikamatkat. Juoksuinnostuksen hän uskoo perineensä isältään, joka juoksi aktiivisesti koko Tarun lapsuuden ajan. Iän myötä Tarun juoksumatkat ovat pidentyneet pikamatkoista puolimaratoniin, joka on tällä hetkellä Tarun suosikki juoksumatka. 

Juoksua perhearjessa

Kilometri toisen perään yksin metsätiellä. Nenä valuu, verenmaku suussa ja vastatuuli saa silmät vuotamaan. Klassinen kuva kestävyysjuoksusta yksilölajina on saanut haastajaksi ”social running” -ilmiön, jossa kokemus jaetaan useiden ihmisten kanssa joko lenkkipolulla tai sosiaalisessa mediassa.