Puolimaratonille valmistautuminen: kisaviikko

Kisaviikolla ollaan juoksijat, joko jännittää? Useimmilla alkaa vatsassa lennellä perhosia kisapäivän lähestyessä, mutta jännitys kannattaa kääntää positiiviseksi voimavaraksi! Tätä hetkeä ja viivalle asettumista on odotettu kauan ja nyt on aika nauttia oman työn ja harjoittelun tuloksista. Tässä tulee hieman vinkkejä, jotta valmistautumisesi kohti lauantain Sportyfeel Helsinki City Runia sujuisi mahdollisimman mukavasti. 

Älä kokeile mitään uutta: Kisaviikolla kannattaa pysyttäytyä omissa toimivissa ja tutuissa rutiineissa, ruuissa, juomissa ja varusteissa! Nyt ei ole aika kokeilla uutta.

Anna jalkojen levätä mahdollisimman paljon, keskity kehonhuoltoon ja tee mielikuvaharjoittelua. Ihanteellista on päästä puolimaratonin lähtöviivalle levänneillä ja virkeillä jaloilla. Lyhyt 20-30minuutin verryttelylenkki perjantaina ennen lauantain puolimaratonia voi tehdä hyvää. Tule mukaan HCRD Shake Out Runille perjantaina klo 18! Liikkeelle lähdetään Paavo Nurmen patsaan vierestä. 

Älä tankkaa liian suuria annoksia. Ennen puolimaratonia on tärkeätä huolehtia, että kropan hiilihydraattivarastot ovat täynnä. Tämä onnistuu usein muuttamalla ruokavaliota hieman hiilihydraattipitoisemmaksi muutamia päiviä ennen puolimaratonia ja syömällä niiden aikana useita hiilihydraattipitoisia ruoka-annoksia. Hiilihydraatinlähteinä voivat toimia esimerkiksi leipä, pasta, riisi, hedelmät, smoothiet ja puuro. Ruokien suhteen noudata itsellesi sopivia ruoka-aineita.

Juo riittävästi, jotta nestetasapaino pysyy yllä. Kesä on tullut ja säät ovat lämpimämpiä kuin harjoituskuukausina. Huolehdi kisaviikolla nestetankkauksesta jo 3-4 päivän aikana ennen tapahtumaa. Nauti n. 2 litraa ylimääräistä nestettä päivittäin esim. vettä ja urheilujuomaa. 

Suunnittele kisapäivän juoksuasusi hyvissä ajoin ja laita varusteet valmiiksi jo edellisenä iltana. Älä unohda juoksunumeroasi, se on tärkein varuste jota kisassa päälläsi kannat! Juoksuun pukeutuminen riippuu paljon säästä. Nyrkkisääntö on yleensä se, että pukeudu kuin, olisi noin 10 astetta lämpimämpää kuin oikeasti on. Juostessa tulee lämmin! Jos kisapäivänä paistaa aurinko, kannattaa myös harkita aurinkorasvan käyttämistä ja hatun laittamista päähän. 
Muista ottaa mukaan myös energiageelit, jos aiot niitä käyttää.

Koita saada riittävästi unta puolimaratonia edeltävänä yönä. Jännitys tiivistyy eikä nukkuminen ehkä ole ensimmäisenä mielessä, kun kroppa saattaa käydä kierroksilla. Pyri kuitenkin saamaan riittävästi unta edellisenä yönä, sillä tarvitset kaiken energian kisapäivään!

Tsemppiä matkaan! Sinä pystyt siihen ja voit olla maaliviivalla ylpeä itsestäsi! 

Nähdään Helsinki City Running Day-expossa Töölön Kisahallilla perjantaina 18.5 klo 9-20 ja lauantaina 19.5 klo 8-10. HCR-juoksijoiden tulee noutaa oma juoksunumeronsa 19.5 klo 10 mennessä! 

Tapahtuman viralliset hashtagit: 
#hcr2018 #helsinkicityrun #hcrd2018 #helsinkicityrunningday @helsinkicityrun