Treeni- ja motivaatiovinkit juoksumatolle

Talvella treenaaminen saattaa välillä olla haastavaa sääolosuhteiden vuoksi. Jos ulkona juokseminen ei houkuttele, pakkaset paukkuvat liiaksi tai tiet ovat täysin jäässä, on juoksumatto myös hyvä vaihtoehto puolimaratonia varten harjoittelevalle. Juoksutreenin tekeminen sisätiloissa onnistuu lähes jokaisella suomalaisella kuntosalilla. Jos haluat tehdä pidemmän treenin juoksumatolla, kannattaa tarkistaa oman kuntosalin käytäntö juoksumattojen käyttöajasta tai suunnata salille sellaisena aikana, jolloin juoksumatoilla ei ole ruuhkaa, jos vain mahdollista. Tässä tulee muutamia vinkkejä, joiden avulla saat juoksumatolla treenaamisesta mahdollisimman mielekästä. 

  • Pukeudu oikein. Juoksumatolla juostessa hiki alkaa virrata nopeasti, joten pukeutuminen kannattaa olla kesäisen kevyt. Juoksushortsit tai  kevyet trikoot, urheilu t-paita tai toppi ovat yleensä toimivat. Juoksumatolle mukaan kannattaa napata myös hikipyyhe ja juomapullo. 
  • Ota mattojuoksu osaksi kiertoharjoittelua. Jos juoksumatolla pidempään juokseminen tuntuu tylsältä, kokeile ottaa mattojuoksu osaksi kiertoharjoittelua (jos se on mahdollista käyttäessäsi kuntosalin juoksumattoa). Juokse matolla vaikka 5 minuuttia kerrallaan ja tee välissä lihaskuntoliikkeitä oman kehon painolla. Harjoitus menee tällä tavoin nopeasti ja saat siitä mukavan monipuolisen yhdistelmän juoksua ja lihaskuntoa. 
  • Juoksumatolla on hyvä tehdä erilaisia intervalliharjoituksia. Leikittele hieman vauhtinappulan kanssa, jolloin myös treeni menee nopeammin. Muista kuitenkin aina tehdä alkuun ja loppuun verryttely rauhallisella vauhdilla.  
  • Juoksumatto sopii myös mäkitreeniin. Lisää kaltevuutta ja samalla haastetta matolla juoksemiseen. Mäkitreenin voi myös tehdä reippaasti kävelemällä juoksumatolla "ylämäkeen". Huomaat, että saat hyvän tuntuman pakaralihaksiin mäkikävelyssäkin. 
  • Ota käyttöön tarvittaessa erilaisia viihdytyskeinoja. Niiden avulla aika juoksumatolla menee nopeammin. Kuntosalin telkkarit, oma musiikki tai vaikkapa podcastin kuunteleminen voivat tuoda mukavaa ajanvietettä, jos juokset matolla pidempään. 
  • Asennoidu oikein. Päätä ennen juoksumatolle astumista, minkälaisen treenin aiot tehdä ja pysy suunnitelmassa. Kun asennoidut juoksemaan tietyn ajan tai kilometrimäärän, teet sen todennäköisemmin, kuin jos päätät vasta siinä vaiheessa kun olet aloittanut harjoituksen.
  • Mieti tavoitettasi. Jokainen treeni vie sinua lähemmäksi sitä! 

Juoksumotivaation säilyttämiseksi läpi talven, meidän paras vinkkimme on ilmoittautua juoksutapahtumaan. Kun tavoite on selkeästi määritelty, tuntuu treenaaminenkin usein mielekkäämmältä. Josset vielä ole ilmoittautunut kevään  Helsinki City Runille 13.5.2017, voit tehdä sen tästä linkistä.  

Tsemppiä harjoitteluun!