Vinkit talvijuoksuun

Talvea on jäljellä vielä ainakin muutama kuukausi, joten nyt kannattaa ottaa kaikki irti talvijuoksusta. Talvikuukaudet ovat tärkeää aikaa peruskunnon kasvattamisessa ja talvijuoksu voi olla varsin miellyttävää, kunhan varusteet ovat kunnossa! Tässä tulee vinkkimme talvisille juoksulenkeille:
 

Motivaatio kohdalleen: Josset ole riittävän motivoitunut, on ovesta ulos pääseminen talvella erityisen haastavaa. Pidä siis mielessä oma tavoitteesi, joka saa sinut liikkeelle. Muista myös, että usein talvijuoksussa haastavin askel on se, jonka otat ensimmäisenä kotioven kynnyksen yli.
 

Oleellisinta talvijuoksussa ovat sopivat varusteet. Juokseminen talvella voi olla varsin miellyttävää, kunhan pukeutuminen on säähän ja lämpötilaan sopiva. Pukeutuminen voi aiheuttaa aluksi päänvaivaa, mutta ajan kanssa löytyy varmasti juuri sinulle sopiva määrä vaatetusta eri lämpötiloihin. Avainsana talvijuoksuun pukeutumisessa on kerrokset. Kannattaa pukeutua ulos lenkille sillä ajatuksella, että ulkona olisi 10 astetta lämpimämpää kuin oikeasti on. Lenkin aluksi kroppa saa tuntua hieman viileältä, sillä se lämpenee kyllä juostessa. Jos lähtee liikkeelle toppavarusteissa, tulee kuuma ja juoksu tuntuu sen vuoksi epämiellyttävältä. 
 

Talvijuoksutrikoot: Talvijuoksuun tarkoitetut trikoot ovat paksummat ja suojaavat myös tuulelta. Jos et omista varsinaisia talvijuoksutrikoita, myös kahdet tai kolmet ohuemmat trikoot päällekkäin voivat toimia.

Aluskerros: Alimmaksi ihoa vasten kannattaa pukea villainen urheilualusasu, joka siirtää kosteuden pois iholta. 

Välikerros:  Välikerros talvella on usein tekninen, pitkähihainen urheilupaita.

Kuorikerros: Päällimmäisksi puetaan talvijuoksuun sopiva takki.

Sukat: Talvella kannattaa panostaa erityisesti hieman pidemmällä varrella oleviin teknisiin sukkiin. 

Juoksuhanskat- ja pipo/panta: Juoksuhanskoja, pipoja ja pantoja löytyy eri paksuisia. Pää ja kädet tulee ehdottomasti suojata talvilenkeillä. 

Kauluri/Huivi: Suojaa kaula huivilla tai kaulurilla, jonka voi tarvittaessa vetää myös suun eteen lämmittämään hengitysilmaa. 

Heijastimet: Muista näkyä! Monissa juoksuvaatteissa on heijastinpintaa, mutta heijastinliivi ja lisäheijastimet eivät koskaan ole huono idea. 

Talvijuoksukengät: Jossei ole liukasta, pärjäät hyvin normaaleilla juoksukengillä. Jos juokset läpi talven kelillä kuin kelillä, kannattaa panostaa talvijuoksukenkiin. Ne ovat usein normaaleja juoksukenkiä hieman paksummat ja nastalliset, jolloin pito on hyvä myös liukkaalla alustalla. 
 

Muista nesteytys: Pakkasella ei välttämättä huomaa, että tulee jano. Silti kroppa tarvitsee nesteitä. Pidä huolta, että juot pitkin päivää ja harjoituksen jälkeen. 
 

Lämmittele ennen juoksulenkkiä: Lämmittely ennen juoksulenkkiä on erityisen tärkeätä talvella, kun on kylmää. Katso tästä artikkelista viisi hyvää dynaamista lämmittelyliikettä ennen juoksulenkkiä.

 

Tsemppiä talvijuoksuun! Jos ulkona juokseminen talvella ei ole sinun juttusi, seuraavassa artikkelissa saat vinkkejä juoksumatolla juoksemiseen. 

 

 Varmista motivaatio talvijuoksuun ja ilmoittaudu mukaan 13.5.2017 juostavalle Helsinki City Runille tästä!